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Atelier Thomas Pucher
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2004
Ljubljana Academy of Arts
Akademie für Musik, Akademie für Theater, Rundfunk, Film und Fernsehen und Akademie für bildende Kunst. International competition, Honourable mention.





Domovina umetnosti

Ljubljana, die Stadt der Liebe
„ ... es ist angenehm in einer Stadt zu leben, in der die umliegenden Wälder bis in die lebhafte Stadtmitte reichen, in einer Stadt, deren Größe gerade richtig ist, um dem Maß des Menschen noch zu entsprechen, die aber zugleich einen Reichtum bietet, der mit viel größeren Metropolen vergleichbar ist. „ Danica Simšič, Bürgermeisterin von Ljubljana über Ljubljana


Städtebauliche Grundlagen
Die Akademien für Musik, für Theater, Rundfunk, Film und Fernsehen sowie für bildende Kunst stellen für Ljubljana und in weiterer Folge für Slowenien eine herausfordernde Bauaufgabe dar.

Es geht um die Prägung und Manifestation der geistig-kulturellen Zukunft für die Hauptstadt Ljubljana und das Land Slowenien. Mit der Stadt der Künste (Domovina umetnosti) in Ljubljana trägt Slowenien seinen Beitrag zur Gestaltung der Zukunft Europas bei.

Das Grundstück, das für den Bau der Akademien vorgesehen ist, scheint auf den ersten Blick dieser Rolle nicht gerecht werden zu können. Etwas zu weit ist es vom Zentrum entfernt, etwas zu unklar ist das städtebauliche Umfeld.
Doch bei genauer Betrachtung des Projektes und des Inhaltes der Akademien, nämlich der Entwicklung von Freiheit und Kunst wird klar, dass dies der richtige Ort ist.
Kunst ist oft ein Gegenpol zum Establishment, eine andere, oft vielfältigere Betrachtungsweise der Wirklichkeit. Nur im Gegenüber kann die Kunst andere Formen der Wahrheit erkennen.

Die Stadt in der Stadt
In diesem Sinne sollen die drei Akademien ein Ergänzung von Ljubljana werden. Ein Zentrum der Künste, eine kleine eigene Stadt, die sich in die große Stadt Ljubljana einfügt - „Die Stadt der Künste“

Die Bezirke der Künstler
Wie eine Stadt unterschiedliche Gebäude mit unterschiedlichen Nutzungen hat, so hat auch die Stadt der Künste für jede Kunst einen eigenen Bezirk und für jedes Handwerk ein eigenes Haus (das Haus der Bildhauer oder das Haus der Musiker). Diese entsprechen oft unterschiedlichen Typologien. So gibt es Hofhäuser (Ateliers, die um einen Hof herum gruppiert sind), Turmhäuser, kompakte Häuser und öffentliche, allgemeine Häuser (Hörsäle, Konzertsäle, Bühnen, Bibliothek).

Räumliche Spannung entsteht in der Art und Weise wie die Häuser zueinander stehen, wie eng oder weit ihre Zwischenräume sind. Dort wo Plätze entstehen ist auch gleichzeitig Raum, um die Kunstwerke des jeweiligen Bezirkes darzustellen. Im Zentrum verdichten sich die Straßen und Wege zu einem zentralen Platz, dem Hauptplatz. Von hier aus findet man in direkter Reichweite alle Bereiche der Stadt.

Foyer
Die Gassen und Plätze des Gebäudes sind zu einem gemeinsamen Foyer zusammengefasst. Durch die rundum laufende Verglasung dieses Foyers kommuniziert das Gebäude an jeder Stelle mit seiner Umgebung. Das Foyer bildet einen Sockel für das gesamte Gebäude, wie auch – als Ausstellungsfläche - eine rundumlaufende Darstellung für die Kunst. Hier können Kunstwerke ausgestellt werden oder Straßentheater geprobt werden. Die Stadt der Künste soll kein elitäres Gebäude werden, sondern ein angenehmer Ort, an dem sich jedermann erfreuen kann, ein Ort wo jeder willkommen ist, der kommen möchte – wie Ljubljana selbst.

Die Ateliers lassen sich an manchen Stellen zum Foyer hin öffnen, so dass auch hier ein direktes Erleben der Arbeit möglich ist.

Team: Thomas Pucher, Gerald Brencic, Erich Ranegger, Heidrun Steinhauser, Herwig Kleinhapl*
Geomatie: Norbert Adam
Energydesign: Roland Müller
Statik: Hartmuth Petschnigg / Ingenieurbüro Petschnigg
Haustechnik: Christian Sierninger / KCE Kühn Consulting Engineering GmbH
Fotos: Steffen Strassnig

* Until 2004 Thomas Pucher was associate and project director at the architectural office love architecture and urbanism ZT GmbH which is therefor stated as the juridical author of this project.

Domovina umetnosti
Akademija za glasbo, Akademija za gledališče, radio, film in televizijo in Akademija za likovno umetnost

Ljubljana, mesto ljubezni
„ ... prijetno je živeti v mestu, v katerega segajo okoliški gozdovi do živahnega mestnega središča, v mestu, katerega velikost je ravno pravšnja, da še ustreza meri človeka, ki pa istočasno ponuja takšno bogastvo, ki je primerljivo z mnogo večjimi metropolami.„
Danica Simšič, županja Ljubljane o Ljubljani

Mestno gradbene osnove
Akademije za glasbo, za gledališče, televizijo, film kakor tudi za likovno umetnost predstavljajo za Ljubljano in v nadaljevanju tudi za Slovenijo gradbeno nalogo z izzivom.
Gre za oblikovanje in manifestacijo duhovno kulturne prihodnosti za prestolnico Ljubljana in za državo Slovenijo. Z domovino umetnosti v Ljubljani prispeva Ljubljana svoj delež k oblikovanju prihodnosti Evrope.
Zemljišče, ki je predvideno za gradnjo akademij, na prvi pogled ne ustreza temu namenu. Je malce preveč oddaljeno od središča, prav tako je precej nejasno tudi mestno gradbeno okolje.
Toda ob natančnem opazovanju projekta in vsebine akademij, namreč razvoja svobode in umetnosti, postane jasno, da je to prava lokacija.
Umetnost je vedno nasprotni pol establišmentu, je drugačen, pogosto bolj raznolik način opazovanja resničnosti. Le v soočenosti lahko umetnost spozna drugačne oblike resnice. V tem pogledu je razdalja do centra zelo dobra. Ljudje velikokrat potrebujemo distanco do življenja, da bi lahko reflektirali in v nadaljevanju kreativno ustvarjali.
V Ljubljani se bo iz tega razvilo pozitivno izmenično učinkovanje in sožitje.

Mesto v mestu
V tem smislu naj bi tri akademije postale dopolnilo Ljubljani. Center umetnosti, eno majhno mesto zase, ki se vključuje v večje mesto - „domovino umetnosti“.

Okrožja umetnikov
Kakor ima mesto različne stavbe z različnimi vrstami uporabe, tako ima tudi domovina umetnosti za vsako umetnost svoje lastno okrožje in za vsako obrt svojo hišo (hišo kiparjev ali hišo glasbenikov). Te pogosto ustrezajo različnim tipologijam. Tako obstajajo dvoriščne hiše (ateljeji, ki so zbrani okrog enega dvorišča), stolpaste hiše, kompaktne hiše in javne, splošne hiše (predavalnice, koncertne dvorane, odri, knjižnica).
Prostorska napetost nastaja v načinu, kako hiše stojijo med seboj, kako ozki oziroma kako široki so vmesni prostori. Tam, kjer nastajajo trgi, je istočasno tudi prostor za razstavljanje umetnij tistega okrožja (ali po izbiri tudi drugega). V centru se ulice in poti zgoščujejo in vodijo na osrednji trg, glavni trg. Od tukaj so v neposrednem dosegu vsa področja mesta.

Foaje
Ozke ulice in trgi stavb so strnjeni v skupi foaje, ki na vsakem mestu s krožno zasteklitvijo omogoča komunikacijo stavbe z okolico. Foaje istočasno tvori tudi spodnjo obrobo za skupno stavbo, kakor tudi – kot razstavno površino – krožno predstavitev za umetnost. Tukaj je možno razstaviti umetnine ali vaditi ulično gledališče. Mesto umetnosti naj ne bi bila elitarna stavba, temveč prijeten kraj, kjer se lahko razveselimo koga, kraj kjer je vsak dobrodošel, ki je želel priti – kot Ljubljana sama.
Ateljeji se na nekaterih mestih odpirajo v foaje, tako da je možno tudi direktno doživetje dela.


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